Skip to content

Sie möchten in einem der größten Energieunternehmen der Welt arbeiten - dann sind Sie bei TotalEnergies richtig!

 Wir suchen motivierte und engagierte Mitarbeiter/innen, die unsere Zukunft gemeinsam mit uns gestalten möchten.

TotalEnergies GRUPPE

Für TotalEnergies sind 100.000 Mitarbeiter/innen in mehr als 130 Ländern tätig – sie alle unterstützen uns bei unserer Aufgabe, den wachsenden Energiebedarf durch Innovationen und nachhaltige Entwicklung zu sichern. Mehr über TotalEnergies Gruppe erfahren.

TotalEnergies IN ÖSTERREICH

Als Teil eines weltweit agierenden Energiekonzerns gehört TotalEnergies auch in Österreich zu den führenden Akteuren des Motorenölemarktes seit 40 Jahren.

Mit Kraft- und Motorenöle für Industrie und Gewerbe ebenso wie als Lieferant von Flugkraftstoffen, Bitumen oder Spezialprodukten für die Industrie sorgen unsere Fillialen Total Österreich und Total Schweiz jeden Tag, dass unsere Kunden vorankommen.

Derzeit sind etwa 45 Mitarbeiter bei TotalEnergies HUB AT / CH beschäftigt.  

Mehr über TotalEnergies in Österreich erfahren.

Stellenumfang / Job Dimensions

  • Controlling für die Bereiche: Schmierstoffe, Bitumen, Special Fluids und Aviation, mit Aktivitäten in Österreich und der Schweiz, angesiedelt in Wien / Controlling for several departments: Lubricants, Bitumen, Special Fluids and Aviation, with activities in Austria and Switzerland, based in Vienna.
  • Diese Aktivitäten umfassen den Einkauf und Wiederverkauf der Produkte (kein Produktionsstandort) / These activities consist in buying and reselling the products (no production unit).
  • Der generierte Umsatz beträgt ca. 75M€.
  • 3 companies are in the scope of the position: mainly TOTAL Austria GmbH and TOTAL (SUISSE) SA, but also Air Total Austria GmbH.

Tätigkeiten / Activities

  • Elaborate the annual budget, closing forecasts and long term plan for the profit centers of the Hub: analyze every activity in cooperation with the sales directors and the management, present reliable forecasts, elaborate purchasing annual budget for better control of our fixed costs
  • Elaborate and analyze the monthly results by profit centers in accordance with the standards and deadlines of the Group, in cooperation with the General Secretary and the Back Office team, publish margins by sales channel according to the Group controlling standards, control investments and assure a follow-up of such indicators as margin, variable costs, fixed costs, net operating income, CAPEX, cash flows and working capital
  • Establish dashboards and performance indicators by profit centers, as well as presentations for the internal financial communication and the head office reporting
  • Control and follow flows of invoicing. Prepare month end adjustment postings. Validate and control payment of invoices
  • Follow and control the foreign exchange risk and exposure
  • Participate in punctual and regular economic analyses, identify and communicate identified issues, be force of proposal to solve the identified problems
  • Propose & set up systems of control which guarantee the reliability of the results and the consistency between SD and FI modules
  • Prepare yearend financial statements and answer to related questions asked by the external auditors
  • Update the procedures and participate in punctual projects related to the above mentioned fields
  • Follow the SAP evolution requests for the Finance and Back Office department (IT)
  • Manage the role as FI CO SAP key user: Responsible for the maintenance and adaption of the IT in relation with Headquarters IT department and the external consultant
  • Open tickets and create user rights for SAP users

Respect  Total internal procedures and regulations, the Group Code of Conduct and the Ethics Charter (competition law – conflict of interest rules…), as well as the norms of  Health, Safety, Environment and Quality

Stellenumgebung / Context & Environment 

  • Einhaltung dringender Fristen und Konzernrichtlinien / Respect the short delays and Group rules
  • Diversität der Profit Center / Diversity of the profit centers
  • Abteilungsübergreifende Zusammenarbeit mit den Managern, Kommunikation mit dem Management Board und der Zentrale / Transversal work with the other department’s managers, communication with the board and the head office

Verantwortungen / Accountabilities 

  • Provide the management with a reliable evaluation of the companies’ profitability to support decision-making and in compliance with the Group management rules
  • Identify as fast as possible an abnormal evolution of the costs or the revenues of a profit center
  • Analyze the profitability of profit centers, understand their structures and activities
  • Reduce the costs

Qualifications and experience required

  • Holder of a superior diploma in the accounting / financial domain and have a first work experience of minimum 5 years in controlling
  • Fluent in English. French and/or German would be a plus
  • Rigorous and organized, diplomat, attentive to profit center manager’s requests and expectations
  • Good analytical skills and a high affinity with figures
  • Flexible and stress resistant during the month-end closure
  • Team spirit, communication skills
  • Good knowledge of SAP CO / FI, Data base Management tool competencies and Microsoft Office Pack (Excel, Powerpoint)

Sich bewerben

Haben Sie ein interessantes Stellenangebot gefunden oder möchten Sie sich initiativ bewerben?

Nutzen Sie bitte unser Bewerbungsformular.